Załącznik nr 1 do Uchwały nr 82/VII/2018 Okręgowej Rady Pielęgniarek i Położnych Regionu Warmii i Mazur z siedzibą w Olsztynie z dnia 16 czerwca 2018 roku
REGULAMINU FUNDUSZU ZAPOMOGOWO-POŻYCZKOWEGO
OKRĘGOWEJ IZBY PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH
REGIONU WARMII I MAZUR Z SIEDZIBĄ W OLSZTYNIE
§ 1
- Przy Okręgowej Izbie Pielęgniarek i Położnych w Olsztynie działa Fundusz Zapomogowo-Pożyczkowy Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych Regionu Warmii i Mazur, zwany dalej "Funduszem"
- Teren działania Funduszu obejmuje obszar OIPiP Regionu Warmii i Mazur z siedzibą w Olsztynie.
- Fundusz używa pieczątki z pełną nazwą: Fundusz Zapomogowo – Pożyczkowy Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych Regionu Warmii i Mazur z siedzibą w Olsztynie.
§ 2
Celem działania Funduszu jest niesienie pomocy materialnej członkom Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych Regionu Warmii i Mazur z siedzibą w Olsztynie i ich rodzinom w wypadkach losowych, poprzez udzielanie pożyczek bezzwrotnych i zwrotnych.
§ 3
Członkami Funduszu są wszyscy członkowie Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Olsztynie wpisani do rejestru Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych Regionu Warmii i Mazur z siedzibą w Olsztynie, opłacający regularnie składki członkowskie przez okres ostatnich 24 miesięcy.
§ 4
Fundusz działa na zasadach samorządności, dysponując środkami finansowymi pochodzącymi ze źródeł określonych w § 11 Regulaminu.
§ 5
Środkami Funduszu dysponuje na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie, Komisja ORPiP: "Fundusz Zapomogowo-Pożyczkowy i Szkoleniowy".
§ 6
Pracami Funduszu Zapomogowo-Pożyczkowego i Szkoleniowego kieruje Przewodniczący Komisji.
§ 7
Środkami finansowymi zgromadzonymi na rachunku bankowym Funduszu może dysponować:
§ 8
- Fundusz prowadzi odrębną księgowość zgodnie z obowiązującymi przepisami finansowymi.
- Działalność finansowa Funduszu podlega kontroli Komisji Rewizyjnej Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych.
§ 9
Do zadań Komisji Funduszu Zapomogowo-Pożyczkowego należy:
-
- Rozpatrywanie wniosków o przyznanie pomocy materialnej przez udzielanie pożyczek zwrotnych oraz rozpatrywanie wniosków o przyznanie pomocy materialnej przez udzielanie pożyczek bezzwrotnych członkom OIPiP zgodnie z § 3.
- Przyznawanie pożyczek, dokonywanie przelewów, prowadzenie protokołów z posiedzeń.
- Prowadzenie dokumentacji wpływów i wydatków dotyczących Funduszu.
- Wnioskowanie na Zjeździe o ustalenie % odpisu na Fundusz Zapomogowo – Pożyczkowy.
- Upowszechnianie regulaminu funduszu Zapomogowo-Pożyczkowego OIPiP w Olsztynie poprzez opublikowanie jego treści – na stronie internetowej, w Biuletynie.
- Coroczne sporządzanie sprawozdań z działalności i realizacji przyznanego funduszu zapomogowo – pożyczkowego.
- Przedstawienie rocznych sprawozdań z działalności i realizacji zadań na ORPiP i OZPiP.
§ 10
Komisja Funduszu odbywa swe posiedzenia nie rzadziej niż co dwa miesiące – z przerwą wakacyjną i podejmuje decyzje zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy składu Komisji.
§ 11
Fundusz Zapomogowo – Pożyczkowy tworzą środki finansowe pochodzące z:
§ 12
Środki finansowe Funduszu gromadzone są na subkoncie Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych Regionu Warmii i Mazur z siedzibą w Olsztynie.
§ 13
Środki uzyskane z oprocentowanych pożyczek oraz odsetek bankowych pokrywają działalność administracyjną Funduszu i wynagrodzenie pracowników obsługujących Fundusz.
§ 14
Z Funduszu Zapomogowo-Pożyczkowego udzielane są pożyczki zwrotne i bezzwrotne.
§ 15
1. Podstawą do uzyskania pożyczki zwrotnej jest:
2. Wnioski osób, które zamierzają przeznaczyć pożyczkę na pokrycie kosztów związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych będą rozpatrywane w pierwszej kolejności.
3. Warunkiem rozpatrzenia wniosku poza kolejnością jest złożenie zaświadczenia o zakwalifikowaniu pożyczkobiorcy na daną formę szkolenia.
§ 16
- Pożyczki zwrotne oprocentowane są w wysokości 3 % od udzielonej kwoty, którą należy uiścić przy wpłacaniu pierwszej raty. Pożyczka podlega spłacie w 10-ciu ratach, płatnych miesięcznie.
-
W szczególnie uzasadnionych wypadkach, po spłacie minimum 3 rat, Komisja Funduszu może odroczyć spłatę pożyczki na dalszy okres nie dłuższy niż 10 miesięcy.
-
W przypadku gdy pożyczkobiorca, - w trakcie spłaty wcześniej przyznanej pożyczki (minimum 3 rat) - zostanie zakwalifikowany na jedną z form doskonalenia zawodowego, może ubiegać się o przyznanie kolejnej pożyczki na cele kształcenia.
-
Do wniosku, o którym mowa w ustępie 3 należy dołączyć zaświadczenie o zakwalifikowaniu się na daną formę kształcenia.
-
W przypadku zgonu pożyczkobiorcy, umarza się niespłacone raty pożyczki.
§ 17
- Wysokość pożyczki zwrotnej wynosi 2000 złotych.
-
Kwota o której mowa w ust. 1 może być zmieniona przez ORPiP na wniosek Komisji Funduszu.
§ 18
Komisja Funduszu na wniosek osoby zainteresowanej rozpatruje i przyznaje pożyczki bezzwrotne na zasadach określonych w § 19 Regulaminu.
§ 19
Pożyczka bezzwrotna może być przyznana w przypadku zaistnienia nagłego zdarzenia losowego:
a) po raz pierwszy zdiagnozowana choroba nowotworowa lub inna nieuleczalna choroba członka Izby – 1500 zł.,
b) choroby członka Izby powodującego utratę zdrowia, uniemożliwiającego wykonywanie zawodu powyżej 30 dni, przy zachowaniu ciągłości zwolnienia – 1000zł,
c) udokumentowanego nagłego zdarzenia losowego związanego ze znaczną stratą mienia – pożar, kradzież, wybuch gazu, powódź itp. – 1000zł
d) śmierci członka samorządu – na wniosek - małżonkowi lub dzieciom - pozostającym we wspólnym gospodarstwie domowym – 1000 zł
e) śmierci małżonka lub dziecka członka samorządu – pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym – 1000zł
§ 20
Pożyczka bezzwrotna może być przyznana jeden raz w roku kalendarzowym.
§ 21
Kwota pożyczki bezzwrotnej może być zmieniona przez ORPiP na wniosek Komisji Funduszu Zapomogowo-Pożyczkowego i Szkoleniowego.
§ 22
Wszystkie wnioski o przyznanie pożyczki bezzwrotnej powinny zawierać:
- Podanie uzasadniające prośbę.
- Dane osobowe - imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer prawa wykonywania zawodu, tel. kontaktowy, numer konta bankowego.
- Potwierdzenie regularnego opłacania składek członkowskich za okres ostatnich 24 miesięcy
- . Aktualne zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia z adnotacją o długości zwolnienia lekarskiego, lub karty informacyjne w przypadku leczenia szpitalnego, z ostatnich 12 miesięcy
- Dodatkowo w przypadku zdarzeń losowych określonych w paragrafie 19 pkt. c – należy dołączyć potwierdzoną kserokopię dokumentów stwierdzających zaistniały wypadek, zdarzenie losowe itp.
§ 23
Wnioski nieudokumentowane lub/i niekompletne nie będą rozpatrywane.
§ 24
Decyzje o przyznaniu pożyczki bezzwrotnej zapadają zwykłą większością głosów członków Komisji Funduszu.
§ 25
- Członkowi samorządu, którego wniosek o pożyczkę bezzwrotną rozpatrzono negatywnie służy prawo pisemnego odwołania do Prezydium ORPiP w Olsztynie w ciągu 14 dni od daty otrzymania pisemnej odmowy – Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym posiedzeniu Prezydium.Decyzja Prezydium jest ostateczna.
§ 26
Protokoły z pozytywnie zaopiniowanymi wnioskami zostają przekazane księgowej, która jest upoważniona do dokonywania wypłat.
§ 27
- Okręgowa Rada Pielęgniarek i Położnych w Olsztynie może podjąć decyzje o zaprzestaniu działalności Funduszu, wówczas powołuje komisję likwidacyjną.
- Z dniem wyboru komisji likwidacyjnej ustaje wszelka działalność Funduszu.
§ 28
Majątek Funduszu po likwidacji przekazany zostaje Okręgowej Izbie Pielęgniarek i Położnych Regionu Warmii i Mazur z siedzibą w Olsztynie po uprzednim rozliczeniu wszelkich zobowiązań Funduszu.
§ 29
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie decyzję podejmuje ORPiP Regionu Warmii i Mazur z siedzibą w Olsztynie.